Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


COMO-i TÓ és a PÓ folyó evezése 2011 Május 27 – Június 11-ig


COMO-i TÓ és a PÓ folyó evezése 2011 Május 27 – Június 11-ig
Már a 2010-es Adige folyó vízitúra végén elterveztük,hogy Olaszország legnagyobb,és egyetlen
egész évben /Páviá-ig/ hajózható folyójára a PÓ-ra megyünk,evezni.Ez most a 2011-ben sikerűlt.

Mint ahogy írtam a Pó folyó evezőstúrát amennyire csak lehetett megszervezve gondolkoztunk egy
másik tavon is.Eredetileg a Lago Maggiore-re gondoltam,de ez Svájci indulással lett volna
igazán érdekes,ezért a fordított Y alakú Como-i tó /Lago di Como/ lett a nyerő befutó.
Ez Olaszország legmélyebb és a harmadik legnagyobb, jégkorszaki eredetű tava.
A csapat szinte az utolsó pillanatokra állt fel. 2 evezős a kisbusszal trélerrel és a soförrel
Makóról- Józsi,-a tanár úr, Joshi barát a sofőr,és a Gábor aki a trélert készitette,felszerelte
amivel nekünk segítet,mert igy nem kellett az utánfutót Pesten oda vissza egy nagyobbra cserélni.
Vácról a Laci meg a Tibi. Nagymarosról a Szabi. Budapest meg az Évát egyetlen hölgytagunkat,ki 
az utolsó pillanatba jelentkezett. Ferit a Szabolcs apját, és engem Pétert adta az út sikeréhez.
Tehát egy mikrobuszt már dugig meg tudtunk tölteni föleg kajával,meg az egyeztetett felszereléssel.

Május 27 Kora délután leeveztünk Találkozóhelyünkre a Rátkayékhoz az Évával 1 gyenge
2-es kajakkal,mivel arról volt szó,hogy a Pó folyó nyugisabb részén evezünk,mert a vizállás
nem kecsegtetett sok jóval - Egész Közép-Európában nagyon alacsony volt.A Feri segített
a holmink levitelében.Lassanként beszivárogtak a többiek is. A Makói csapattal elmentünk
az Auchan-ba kaját venni. Akkor még nem tudtam,hogy egész úton házi kaját szerettek
volna enni jó fűszeresen. A konzerv viszont türelmes és nem romlik,csak ha kilyukad.
Ott is aludtunk /volna/ ,ha nem szól hajnali fél ötig a jó kis metálzene.5 után ébresztő.

Május 28 Indulás előtt 2 perccel beeset a Szabolcs aki előző estétől evezett Nagymarosról.
Szlovénián keresztűl mentünk.Mestre-re viszonylag korán értünk ezért egy nap alatt lett
a kétnapos kiutazás megtéve. A Bergamó-i várat csak távolról megnézve Lecco-nál elértük
A tavat,de lemaradtunk az új a hegybe menő autópályáról amit csak Varenna-nál találtunk 
meg,ami a hegyoldalra felvezető szerpentinen a szürkületben nem volt a Joshitól semmi.
500 km-en belül váltották egymást a Gáborral előírás szerint.Én majd a profibbak navigáltunk. 
De így láthattuk a Lecco-i tórészt is. Az Adda, Mera folyók hídjain átmenve,előszőr egy
zárt Yachtclub tábort találtunk,majd a másodikból átzavartak a harmadik kempingbe jó későn,
de szerencsére az igazgatót még megtaláltuk a bárban,és még aznap minden díjat kifizettünk.

Május 29 A hitetlenebbek nem akarták elhinni,hogy a tavi erős szelek menetrendszerűen 
érkeznek,tehát még 9-kor is húzták a lóbőrt. Ebbe már volt tapasztalatom a 2010-es Garda
tó evezésénél.Délre ott már három szél csapott le. Mivel úgy nézet ki hogy mindenki kész van 
A 2-es kajakunk elindult.Mivel vártunk a csapatra 13 órakkor jött a szél.A táv 2/3-ánál a 
Santa Maria kempingbe kellet aludnunk.Itt elkészítettem a szülinapi kajámat,de mivel csak
1 kg tésztát találtunk,ezért 2db 80 dkg-os pacalkonzerv még belekerült.T:20 tkm

Május 30 Ekkor már mindenki korán indult.Menaggio,Cenno-itt megint lemaradt a csapat,
Argegno,Moltraiso látnivalóit nézegettük a vízről.Itt már nem voltak havas tetejű hegyek 
mint indulásnál.Cernobbio-ban kiszáltunk Como előtt 2 km-re mert így volt megbeszélve.
Itt ért utol minket előszőr a Szabolcs evezve,majd a többiek már előbb a kocsiba szállva.
Na mondom holnap lesz a jó kis pihenőnap városnézésekkel,de kitalálták,hogy az eredeti
tervet is hajtsuk végre,és evezzünk le Torino alól, Chivasso-ban nem felelt meg a tábor-
hely,pedig onnan megtudtuk volna nézni Torino-t hévvel,Végén egy S.Sebastiano-i helyen
sátraztunk,közel egy Bajor kocsmához ahol még kis nasit is adtak a sőr mellé.Táv:38 tkm

Május 31 Elindultunk a rekord alacsony folyón ami pillanatok alatt WW1-WW2 –be váltott
át.Északról az Alpok Délről Az Apennini hegység benyúló szilatömjei az alja ami a földtani
fejlődéstörténelem során felgyűrődött,és a mederben álló kerítésszerű kőfalakat hozva létre,
mik kellemesen suhantak el a csónak aljától 5-10 cm-re,vagy felettük bukott át fortyogva a víz.
Ráadásul a közéjük beékelődött kő és durva üledékréteg meg nagyon jó víz áteresztőképességgel .rendelkezik,/A finomabb vízzáró réteg a folyó sebessége miatt nem tud leülepedni/tehát a Torino
alatti rész csak magas vízállásnál evezhető hajózható valamennyire,és még fenáll az az érdekes 
helyzet,hogy Torinó felett a folyó kimondottan egész évben WW1 WW2–es keskeny vadvízi szakaszán 
mélyebb a meder mint alatta,mert itt válik nagyjából egymedrű hegyi folyóból alacsonyabb hegyek,
dombok közé érő szétterülő többmedrűvé. /Ez különösen alacsony vízállásnál rossz,de az árvíz-
védelem miatt nem szólnak bele a „folyó dolgába”. 2010-ben 6 m-el volt a vízállás alacsonyabb/
majd alföldre kiérve Páviától ahonnan az Észak-Olasz tavak Lago Maggiore/Ticino, Lago di
Como/Adda, Lago di Garda/Oglio folyói ömlenek bele,a vízátengedő rétegeket befedő finomabb 
hordalékkal miáltal egész évben hajózható, újra egymedrű szabályozott, alföldi folyóvá válik.
Ugyanez a többi Pó medence felé igyekvő folyónál Adige,Bacchiglione,Brenta stb-nél is
megfigyelhető mert ugyanazon az Alpokról folynak északról dél felé,majd az Apennini
hegységtől eltérítve keleti irányt véve különböző szögben ömlenek bele más folyóba,vagy
az Adriai tengerbe. Szóval az épphogy víz alatt lévő,néha éles „kőkerítéseket,kőfalakat”,
és homokkő padokat csak a hidak alatti zúgók,kőgátak,és a 2 gáton az átemelés tette kisé 
izgalmassá, meg közvetlenűl a Valenza táborhely előtt 3 kiálló „kőfal” ahol nekünk kötélen
kellett a kajakot átengedni /a többi hajó azért ott kapott/ és a híd zúgója volt 
már csak hátra. Itt rábeszéltük a helyi cseho tulajdonosát,hogy ne zavarjon el minket. 
Ő és az üdülőtelepiek nagyon rendesek voltak hozzánk Táv : 54 fkm

Június 1 A Természet felelős belátta,hogy ilyen alacsony víznél nehéz lesz eveznünk, és
megnyitotta az ég csapjait. Úgy látszik elhívhatták valahova,mert másfél hétig elfelejtette
elzárni. Nem indultunk el a zuhogó esőben,csak bevásárolni Valenza-ba pörköltnek valót.
Amire megettük már 2,5 m-t emelkedett a folyó,és 2 sátrat feljebb kellet vinni a parton.

Június 2 Nem mert a csapat tovább indulni,pedig Crescentina-tól keményebb dolgokat
is átéltünk.Hanem helyette,megnéztük Pávia-t,és mert viszonylag későn indultunk és
már késő lett mire megnéztük a várost,már nem volt idő Milánóra ,de még Certosa 
di Pavia-ra sem. Itt van Olaszország legszebb reneszánsz karthausi kolostora.
Helyette megnéztük a következő elgondolt táborhelyet a Spessa-i híd utáni partot 

Június 3 Végre elszakadtunk Valenza-tól. A magas víz miatt ZW C szelídvízzé változott
a folyó amit csak a szakadó eső tett változatossá. A települések úgy mint Valenza-nál 
messze voltak a folyóparttól. Jelenlétükről csak 1-1 kikötőstég árulkodott amit a gyakran
változó vízállás miatt a mederbe vert fa és fém rudakkal,csövekkel vezetnek meg amit
nem kell folyton állítgatni mint nálunk az alsó –felső drótkötelet Spessa-ig Táv: 46 fkm.

Június 4 Sikerült 10 órára Piacenza-ra érnünk mit fél órával tovább néztünk mert messze
van a parttól.Elhagyva nemsokára nyakunkba szakadt,egy jó kis vihar villámmal,dörgéssel.
Roncarollo-nál majdnem kiszáltunk,de leértünk a San Nazzaro-i park táborhelyére.T:50fkm

Június 5 Egyeztetés szerint 9-kor zsilipeltünk az Isola Serafini-nál.Cremonaba érve
várost néztünk. Utána bejött a szokásos eső, Zibello-nál ami végigvert a Casalmaggiore-i
Pó Barátai csónakházig. Olyan ázottan érkeztünk,hogy rögtön beengedtek,pedig előtte csak
a szaniter helységekről volt szó. Táv: 53 fkm

Június 6 Boretto, Guastella után Borgoforte-ba értünk. Itt a Yachtklub táborhelyén 
sátraztunk.Be akartam buszozni Mantova-ba de még a menetrendszerű busz sem jött.Helyette 
megnézhettem a vízivár romjait,meg a kisvárost ahol mindenki kint ült munka,iskola,stb.
után a teraszokon.A napi mozgás az lehet,hogyha zuhog az eső bemennek. Táv 35 fkm.

Június 7 Sokan úgy érezték,hogy keveset eveztünk.-Ezért ezen a napon 2,5 nap távját 
tettük meg amibe a zuhogó eső is besegítet.Ostiglia-nál várt a kocsink,de szinte ki sem 
nézve mentünk tovább.Sermide-nél Joshi barát kapott egy 8 kilós harcsát egy kint dolgo-
zó Magyartól. Innen Ficarolo,majd a megbeszélt Pontelagoscuro-i csónakház. 2 éjszakára
lett helyünk,tehát nekieshettünk a harcsapörkölt készítésének,a Bolognai helyett.T:95fkm 

Június 8 Kitört rajtam a kultúrszomj,és mert kellet már egy szabadnap-ezért a Szabolcs 
nagy,lelkes evezőstársunk vette át az utat aznapra. Amúgy is általában ő ment elől a vad-
vízi részen is,mivel a legstrapabíróbb kajakba üllt.A gyengébb csónakokat sokszor le kel-
lett engedni. Mondtam,hogy az Ariano-i hídig menjenek,joggal remélve,hogy a Porto Viro
hídig meg sem állnak. Plusz 9 fkm,de úgy látszik elég volt az előző napi 95 fkm-es beme-
legítő túra.Tehát míg Bologna-t Ferarra-t néztem leeveztek Ariano elé. Estére visszabu-
szoztak Pontelagoscuro-ba a Szabolcs kivételével,ki a parton aludt a hajókkal.T:45 fkm

Június 9 Nemsokára elértük a Porto Viro–Taglio di Po hidat,majd Porto Tolle,Ca Zulianit
elhagyva a Pila-i ágon La Pila-ba érkeztünk ahonnan ki és visszamentünk a nyilt tengerre 
2 napnyi késést ledolgozva,és két napot megtakarítva 8 napi táv 4 napra összevonásával.
ahol mindenki elkezdet bőszen fürödni,osztriga,csigahéllyat és gyökereket gyűjtögetni.
Majd felpakolva a felhőszakadáson át a Fusina-i kempingbe mentünk. Távolság: 45fkm

Június 10 Mindenki a tetszése szerinti időpontban bevaporettozot Velencébe,- én is.
8 óra alatt megnéztem az egész várost,ahova már kezdtek beszivárogni a Vogalonga-ra
készülő evezősök,köztük a Szabolcs is evezgetet egy versenypótlót,mivel mi nem marad-
tunk. A kempingbe visszaérve szerettem volna bemenni Mestre-be,mert már vágytam egy
olyan településre ahol utcáról utcára,nem az egyik ház világítóudvárának a sarkában levő
sikátoron át lehet eljutni,de gondosan lezárták a várost a 11 es busz leállításával előttünk.

Június 11 A már ismert Szlovéniai úton mentünk haza 2 nappal hamarább szintén a Rátkay
Csónakházba,és még sikerűlt a felszerelést aznap visszavinni a Tungsram GE csónakházba.
A többiek is megindúltak Nagymarosra, Vácra, Makóra és Pestre...

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.