OLASZ ADIGE folyó GARDA tó 2010 06 22 - 07 03

Olasz vízitúra története az Adige folyón és a Garda tavon 2010 06 22 - 07 03

Már 2009-ben felvetődött hogy elmegyünk Olaszországba evezni.Először a Vogalonga
/Velence  környéki Szigetek közti Pünkösdi evezős verseny/ és a Bacchiglione,Brenta folyó Vicenza-tól Padova-n a Tengerig.Majd a Bolzano-tól evezhető Adige folyó és a Garda tó került szóba. Ez utóbbi valósult meg most 2010-ben. Sok utánajárással levelezéssel, szállásrendelésekkel.     Már az előző nyár végétől elkezdődött a munka.Akiről megtudtam,hogy evezik,azt meghívtam,   és a vízparti táborhelyekért is írtam az Olasz Önkormányzatoknak,meg tartományí székhelyeknek ahova küldtek.Válasza-ik nem voltak egyértelműek.A 18 fős létszámból páran véghajrába mondták le az utat,de ketten jöttek még.

06 22/Az indulás napja zuhogó esővel érkezett.13 órától már pakoltunk páran,és szép
lassan érkeztek be a többiek is.Egyszer csak berobban 2 hölgytagunk azzal,hogy elszabadult
a kenujuk az áradó Dunán. Mire kilökdöstem a partra egy könnű kajakkal ,már elesett az
egyikük,a Bea bokáját megütve.15 óra helyett 17ó 30 kor indultunk.Mire a Várpalotai Tesco-ba bevásároltunk Beát már elvitte a Veszprémi mentő a kórházba.Diagnózis-bokatörés 2hét fekvőgipsz-mehetett haza.Este 9-re értünk Hosszúperesztegre,az onnan kenuval csatlakozó 3 fős Kantibuk családhoz,kik már aggódva vártak minket finom diópálinkával,és bablevessel.

06 23/ A Klagenfurti kempingbe már hajnali 3-ra érkeztünk ketten Péter barátommal
inkább várostnézni mentünk amit nem bántunk meg.Egyébként a városi csatornán is be lehet
evezni majdnem a közponig. Időnként kishajójárat is van rajta,és rendszeresen karbantartják
.13 óra után indultunk Bolzano felé.Mivel a sofőrünknek a város előtt újra tachográfpihenőt
kellett tartania,nem tudtam személyesen megköszönni a helyi kajak-kenu szövetség elnökének
,s titkárjának a sok segítségét.Ora városka mellett táboroztunk egy biciklis pihenőnél.
Ora-ban külömben van egy kis kemping a városközpont közelében.Víztől távol. 850 km

06 24/ Bár az Adige folyó 40 cm-t apadt,s az éppen ott rohanó víz sem nézet ki annyira „ijesztőnek” mint előző este.Páran nem mertek nekivágni.Későn indúltunk csodálatos 1000-2000m-es hósapkás hegyek között. Még igy is hamar a tervezett táborhelyünkre Sant Michael al Adige-be
értünk ahol a rendőrfőnök azt felelte az érdeklődőknek:-Én nem mondhatom hogy szabad a parton táborozni,de azt sem hogy nem. Olaszországban ez problémás kérdés.Ezért szinte nincs is túraeve-
zésük csak versenysportjuk.Van egy a "nomádokról" szóló gumitörvény.Erre gyorsan továbbmentünk
Lavis-i kerékpárpihenőhöz./Itt megtűrik az ilyen egyéjszakás kalandokat/Megnéztük a hegyoldalba
épült eredeti várost.A folyóvőlgy áradásterület volt a szabályozás előtt 40fkm

06 25/ Indulás után Éva kajakkal belefordult a folyóba amikor lefelé egy zúgó közepén
akart egy ágba megkapaszkodni.Hárman mentették ki a jéghideg vízből.Nemsokára Trento-ba/Trident/
értünk amit az előreevező kenusok miatt nem tudtunk megnézni,pedig,még a hegyre is akartunk felvonózni.A"gyalogosok" megnézhették Roveretoba 23fkm csak kerékpárúton lehetett a sátorhelyet megközelíteni,átmentünk Torbole-i kempingbe.

06 26/ A társaság későn ébredt és pakolt.A pár ember aki válalta a Garda tavi evezést,
csak az első öbölig,vagy Riva del Garda-ig és vissza jutott a már keményen hullámzó vizen 8fkm
Cs. Péter szakállas,láncdohányos ,megfontolt hegyikerékpárosunk a sofőr bringájával előrement
,hogy lebeszélje a kempinget-Másnap este került elő Sirmione-ba miután Riva d.Garda után rájött
hogy Toscolano felé tilos bringázni ezért először felment 1200 m magasra- biztos körülnézni.
Itt be tudta magát könyörögni 15 Eu-ért egy hegyiszálóba. 27-én ment le a keleti oldalon. Mi a Vilavetro-i L’efa kempingbe mentünk a kisbusszal.A trélert traktorral vitték le.

06 27/ Csak a GÉHÁ-sainkat Szidit,és hugát a Gabit 4 órakor keltve 5 kor már a tavon eveztünk.Megnéztük Toscolano Maderno-t ahol a templomon kívül érdekes látvány a D’Annunzio olasz
költő emlékművének kicsinyített változata abból az alkalomból,hogy szabadcsapatával és egy rombo-
lóval elfoglalta 19-ben Fiumét és az Isztriai félszigetet.Utána Mussolini volt bábállamának komány-központ-jába Salo-ba mentünk Itt éppen Ferrari találkozó volt.17 órára le tudtunk volna evezni
Sirmione-be vagy Desenzano-ba,de nem akartuk a többiek egész napját tönkre tenni,és igy olyan
8-10 fkm-el hamarabb 20fkm-t evezve fejeztük be az utat. St. Felice-nél.Bussolengo-ba Pescantina
-ba már nem találtunk táborhelyet a Veronáig tartó Adige maratont is egy partmenti sportpálya kinyitásával indítják.A Veronai hidak alatti zúgokon,még én sem biztos hogy ép börrel lejutot-
tam volna. A második vasúti híd alatt 3 km-re Verona központjától,nagy nehezen kinyitattunk
egy új lovarda tulajdonosa által lesorompózott utat,mely mellett 1 éjszakára megengedték,hogy
sátrazzunk az ártéri parkban.

06 28/ István a kajakos Verona helyett elment Zevio-ba sátorhelyet hivatalosan kérni,és visszajött a jó hírrel.Senkinek nem szólt,de látott egy jó táborhelyet.Az Olaszokkal Spanyolul
beszél /Inkább mindenbe beleegyeznek,mert azt hiszik,hogy valami trans-Eritreai tájszólás amit
nekik érteni kéne.Az egyik idősebb Olasz mondta is,hogy a az öregapja is hasonlóan kommunikált
miután hazajött a 6 éves Etióp hadifogságból./ 15 óra után ültünk be a hajókba miután megnéztük
Verona-t. A Sziget utáni gátnál a San Giovanni Lupalotonál visszavezetett Ipari csatornán szeret-
tünk volna rövidíteni,de nem lehetett Így a bal oldalon a főágban és Pontocello-i gátnál jobb
oldalon átemeltünk.Itt az Éva borult. Zevioba már olyan későn érkeztünk 20 fkm,hogy a vacsora
után úgy elaludtam a parton,hogy még a rajtam majdnem keresztüleső, ittlétünkről érdeklődő csendőrjárőr,sem tudott felkelteni. / Mért nem néznek alábuk elé? /De a varázsmondat- Holnap
elmegyünk. Itt is segített. Szép vizikastélya van,benne az Önkormányzati hivatallal,rendörséggel
,és a kifüggesztett rendeletekkel.

06 29/ Innentől a majdnem teljesen „eldéltiszásodott” folyón Albaredo di Adige előtt az
Éva megint borult,de ezt már kezdtük megszokni. Legnago-ba ahol a sátrazást terveztük 30 fkm.2
középkorú Olasz házaspár olyan kitörő örömmell,tapsal fogadott bennünket,hogy azt hittük tábor-
hely is lesz. Nos erről szó se volt de ajánlottak egy falusi túrizmusra szakosodott helyett,ahol volt,ló,szamár,birka,kecske,sőt még a zuhanyozót helyettesítő kerti csap is.A szállásdijjat le
lehetett vacsorázni.Este hatalmas üvöltés Kantibuk barátunk belelépet egy rozsdás csavarba./Na
Ő is kilőtte magát./ Másnap biciklivel korház,betadin,tetanusz oltások,jól kábító gyógyszerek.

06 30/ 5 hajó mégis nekiindúlt a már nagyon lassú folyónak.A Belvedere-i fenékküszöböt
kikerülve Masi után megérkeztünk Rovigo-ba 45 fkm.Sajnos ez lett az utolsó evezősnap,mert már
sokan a tengernél akarták kipihenni,hogy alig eveztek. Szerencsére a buszunk a folyópart gátján
ment végig.Hát nem vesztettünk sokat,és már a tenger is visszaduzzasztott de azért jó lett volna Caverse-ig, 35 vagy a tengerig 45 fkm leevezni. Szóval páran azzal a hátsó szándékkal ajánlottuk a Fusina-i kempinget,hogy onnan a Guidecca-n át beevezünk Velencébe,és Canal Grandén át a Mestre-i Vizivár,és újra Fusina.De a többiek résen voltak és így a Chioggia közeli Atlanta kempingbe
mentünk.Itt rengeteg a tengerparti szunyog,majdnem megettek minket.

07 01/ Na mondom itt öl meg az unalom,de busszal be tudtunk menni Padova-ba ahol van azért
pár látnivaló,s a végzett egyetemisták is éppen ünnepeltek.Este Chioggia-t néztük meg.

07 02/ Utolsó fürdés tengerbe,medencébe.11órakkor indultunk.Hosszúperesztegen Kantibukéknál evés,alvás

07 03/ Visszaérkeztünk egy nappal korábban a tervezetnél a Római Partra Du: fél 3-ra.

Kiegészítés: Szóval nem csinálnám meg még egyszer az utat,legfeljebb pár év múlva.
Az hogy most végigeveztem nem sokat számít,mivel vízállásfüggő.
A kimaradt szakaszokból a Rovereto-Verona érdekes,de az elején
sok a gát,sok kisvizű csatornára esik szét a folyó,és nem mindenhol evezhezhető.
Verona-nál nagyon kemények a hidak alatti zúgók.
Az Olaszoknál gyakorlatilag nincs törvény a vízparti sátorozásokra,de egy napra nem kell engedély
A folyó pontosan úgy viselkedett ahogy elvárható volt: A hegyi szakaszon gyors,bővizű.
a hidak alatt zúgókkal. Lejjebb jobban szétterülve,kevesebb víz,több zúgó,néha kövek.
Végén lassú alföldi folyó.
A Garda tó nagyon hajnali 1/2 5 - 5 órás indulással közben L'efa-Toscolano szállással
végigevezhető.Normál indulással 3 nap.
1/ Torbole-Riva del Garda-Limone sul Garda
2/ Limoe sul Garda-Tombazosana-Maderno-Salo
3/ Salo-Isola sul Garga-Desenzano-Sirmione Mindhárom útnál olyan 20-20 tkm a napitáv.